هیپوگلایسمی ناشی از سولفونیل اوره می‌تواند سلامت قلب بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تأثیر قرار دهد

 

27 فوریه 2017- یک مطالعه ی جدید نشان داد افت قند خون شدید در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با داروهای سولفونیل‌ اوره هستند با اکتوپی قلبی(cardiac ectopy) ارتباط دارد. اکتوپی قلبی یک اختلال خفیف در ریتم قلب است که می‌تواند منجر به بی نظمی در ضربان  قلب گردد، با این حال به ندرت نیاز به درمان دارد.

دانشمندان مرکز دیابت بیمارستان سلطنتی آلفرد در سیدنی به بررسی ارتباط بین اکتوپی قلبی و هیپوگلایسمی، در 30 فرد بزرگسال که بیماری دیابت نوع 2 خود را بخوبی با داروهای سولفونیل اوره کنترل کرده بودند، پرداختند.

همه‌ی افراد شرکت کننده به مدت 48 ساعت به طور مداوم تحت نظارت با دستگاه مانیتورینگ مداوم قندخون همراه با الکتروکاردیوگرافی سیار بودند، این کار به دانشمندان کمک کرد تا اثرات هیپوگلایسمی برعملکرد قلب را بررسی کنند.

 آنها دریافتند که میزان اکتوپی قلبی بدنبال هیپوگلایسمی افزایش می‌یابد، در این افراد nocturnal QT dynamicity که یک عامل پیش آگهی از عوارض شدید قلبی مانند بیماری قلبی است، بالاتر است.

 نویسنده‌ی ارشد این مقاله Middleton می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد که هیپوگلایسمی ناشی از سولفونیل‌اوره غالباً پدیده‌ای است که در بسیاری از بیماران تشخیص داده نمی‌شود، اما این پدیده ممکن است با عوارض کشنده‌ی قلبی همراه باشد.

درحالیکه بیماران نباید از مصرف سولفونیل اوره بدون مشورت با پزشک خود سرباز زنند،  میدلتون و همکارانش ابراز داشتند که این یافته ها نشان دهنده‌ی نیاز به تحقیقات بیشتر با در نظر گرفتن گزینه‌های مختلف دارویی برای درمان دیابت نوع 2 است.

 Benedict Jephcote رئیس آموزش مرکز دیابت بریتانیا گفت: علاوه بر هیپوگلایسمی، عوارض منفی جانبی دیگر داروهای سولفونیل اوره نظیر افزایش احتمال اضافه وزن بیماران را باید در نظر داشت، بنابراین در حالیکه داروهای سولفونیل اوره‌ها در کاهش قند خون در کوتاه مدت موثرند، اما می‌توانند عوارض منفی دراز مدتی را به همراه داشته باشند.

اگر شما به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بتوانید کنترل قند خون خود را از طریق رژیم غذایی سالم بهبود بخشید، دیگر نیازی به مصرف داروهایی که در دراز مدت دارای تأثیرات منفی هستند، نخواهید داشت.

برای دسترسی به راهنمای آسان رژیم غذایی سالم از برنامه‌ی کم کربوهیدرات در سایت دیابت بریتانیا به آدرس زیر بازدید کنید، بسیاری از افراد با تبعیت از این برنامه موفق به کاهش وزن و بهبود کنترل دیابت خود شده‌اند:

https://www.diabetes.co.uk/lowcarb/

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/hypoglycemia-from-sulphonylureas-in-type-2-diabetes-could-affect-heart-health-93654954.html